Näin onnistut LED-Screen hankinnassa

tammikuu 29, 2014

Suomessa ollaan heräämässä digitaalisen markkinoinnin antamiin mahdollisuuksiin. Kaupunkien katukuvassa on alkanut näkymään hienoja digitaalisen median toteutuksia joissa esitetään tyylikästä mainontaa. Maailmalla ollaan tässä asiassa oltu Suomea reippaasti edellä jo vuosia. Jopa historiallinen Hansakaupunki Tallinna on valovuosia edellä tyylikkäissä ulkomainontaratkaisuissa. Onneksi täällä kotimaassammekin on hyvää positiivista pörinää asian suhteen ja toteutuksia tehdään kiihtyvää tahtia.

Tyypillisesti uusille markkinoille ilmestyy hetkessä suuri määrä palveluntarjoajia tietysti nopean ja hyvän tuoton toivossa. Kuitenkin iso osa katoaa nopeasti kartalta syystä tai toisesta. Pääsääntöisesti yrityksen katoamisen syy on kannattamaton toiminta. Toiminta taas on kannattamatonta vain siitä syystä että toimija ei ole itsekään ymmärtänyt tarjoamansa tuotteen tai palvelun kokonaiskustannuksia tai tarjottu tuote aiheuttaa elinkaarensa aikana ennakoimattomia lisäkustannuksia ja näin ollen toiminta muodostuu tappiolliseksi. Asiakas jää tällaisissa tapauksissa tyhjän päälle kun ei toimittajaa enää ole olemassa. Nyt ostajana tietysti mietit että mistä tiedät miten löydät luotettavan tarjoajan ja yhteistyökumppanin tulevaan LED-screen projektiin? LED-projekti vaatii yllättävän paljon huomioon otettavia asioita. Tässä seitsemän kohtaa onnistuneen LED-projektin onnistuneeseen toteutukseen:
  1. Referenssit. Toimittajan historia ja aiemmin toteutetut projektit. Kysy aiemmilta asiakkailta miten projektit ovat edenneet.
  2. Luvat ja laskelmat. Toimittaja hallitsee ja hoitaa lupa- asiat sekä tekniset laskelmat toteutettavalle kohteelle.
  3. Ominaisuudet. Minkä laatuisena esitettävä sisältö näkyy neljän vuoden kuluttua? Onko tuote suunniteltu Suomen karuihin olosuhteisiin.
  4. Takuu ja tuki. Mitä takuu kattaa, millä kielellä tukipalvelut hoidetaan ja millä vasteajalla?
  5. Sisältö. Sanoma? Mitä ratkaisulla haetaan? Miten sisällöntuotanto ja -hallinta on suunniteltu tehtävän? Kuka ylläpitää järjestelmää?
  6. Aikataulut. Asennukset, käyttökoulutukset ja käyttöönottosuunnitelma.
  7. Kehitys. Medialle asetettujen tavoitteiden seuranta. Jatkokehitys, kuten liitännät muihin järjestelmiin tai muihin medioihin.

LED-screen ratkaisun hankkijan tulee ensisijaisesti ymmärtää että tällainen hankinta ei ole pelkkä laitehankinta vaan pikemminkin markkinointiprojekti. Lopuksi vielä heittona että kenen mielestä esimerkiksi kauppakeskuksen seinässä tulisi olla 100 erilaista pahvi tai valomainosta vai olisiko siistimpää jos seinässä olisi yksi iso screen jossa jokainen mainostaja voisi toteuttaa omaa markkinointiaan luovasti ja ajankohtaisesti?

Miska Kangasniemi

Asiakkuuspäällikkö