Varo halpoja kopioita!

maaliskuu 25, 2014

Kuinka optimoin hinta-laatusuhteen ledscreenin hankinnassa?

Suomessa ledscreenejä myyvissä yrityksissä on useita halvalla hinnalla asiakkaita koukuttavia toimijoita. Kustannukset ovat tärkeä osa hankintaa, mutta sanonta ”pennin säästöllä tonnin vahinko” on tullut tutuksi usealle halvan screenin ostaneelle asiakkaalle.

Pohdittaessa screenin valintaan liittyviä vaikuttavia tekijöitä lähden liikkeelle perustavaa laatua olevasta lähtökohdasta.

Onko Ledscreen = Led-televisio hankinnan näkökulmasta?

Luulen monen screenin hankinnasta vastaavan ostajan mielessään rinnastavan ledscreenin isoon taulutelevisioon. Ledtelevisiot ovat standardeja bulkkituotteita. Suomessa myytävistä ledtelevisiosta voidaan todeta, että kaikki tarjolla olevat televisiot ovat teknisesti vähintään hyviä. Kalleimmat sisältävät uusia teknisiä ominaisuuksia, mutta erot eivät ole edullisempaan vaihtoehtoon verrattuna isoja. Tiivistettynä, edullisenkin ledtelevision hankkimalla tekee luultavimmin hyvät kaupat. Voi esimerkiksi olla, että 3D-ominaisuus puuttuu, mutta sitä ilmankin pärjää.

Ledscreen ei ole teollinen bulkkituote. Se on iso määrä komponentteja; ledchippejä, chippien kapselointia, piirikortteja, näyttömaskeja, kontrollisoftia jne. Ulkokäyttöön tarkoitettu ledscreen asennetaan pysyvästi ulos; paukkupakkasia, räntää, vesisadetta, tuulta, tieliikennepölyä, parhaimmillaan kuumaa porottavaa auringonpaistetta kesällä. Ledscreen joutuu kohtaamaan Suomen ilmaston tuomat haasteet kaikkina vuodenaikoina.

Ledscreen komponentit maailmalla

Maailmalla myytävien ledscreenien kokoonpano sijaitsee suurimmaksi osaksi Kiinassa. Komponentteja tehdään paitsi Kiinassa, myös Taiwanissa, Japanissa, Etelä-Koreassa, Japanissa ja USA:ssa. Komponenttien valinta on tärkeä vaihe ledscreenin laatua varmistettaessa.

Menemättä yksityiskohtiin komponenteista otan esimerkiksi ledchipin, ledin sydämen valintaan liittyvää problematiikkaa. Ledchippejä valmistetaan kymmenillä eri merkeillä. Laadukkaimmiksi tunnustetaan yleisesti japanilainen Nichia ja amerikkalainen Cree. Ei ole yllättävää, että ne ovat myös kalleimpia merkkejä. Näiden merkkien rinnalle, tai vähintään tuntumaan ovat nousemassa mm. taiwanilainen Epistar. Tämän lisäksi on kymmeniä kiinalaisia merkkejä, puhumattakaan ns. brändittömistä ledchipeistä.

Jokaisesta merkistä Nichiaa lukuun ottamatta löytyy myös kolmeen laatuluokkaan ryhmiteltyjä chippejä, joita myydään Shenzhenin julkisessa LED-pörssissä. Ykköslaatu maksaa, kolmoslaatua saa halvemmalla.

Oman mausteensa tuovat laatumerkkien kopiot, jotka ovat todella yleisiä. Chippien väärennettyjä aitoustodistuksia ja erilaisia sertifikaatteja löytyy epärehellisen tehtailija kirjoituspöydän ylälaatikosta runsaasti. Väärennöksen chipeistä on vaikea todentaa, käytännössä valmistaja tarjoaa palveluna ledchipin aitoustodistuksen. Tämä edellyttää ledchipin mallin lähettämistä ko. tehtaalle tunnistamista varten.

Liioittelematta ledscreenin teknisen laadun varmistaminen on haastava tehtävä. Suomessa toimivista ledscreen myyjistä vain harva tiedostaa itse nämä haasteet, saati pystyy niihin varautumaan. Useat ovat siinä luulossa, että ledscreen = led-televisio, hankkimalla se suoraan tehtaalta säästetään rahaa ja tehdään hyvää liiketoimintaa. Onko se näin yksinkertaista?

Miten ostaja pystyy varmistumaan laadukkaasta tuotteesta?

Menemällä itse Kiinaan varmistumaan laadusta? En suosittele. Kiinassa on pelkästään Shenzhenin alueella Hong Kongin kupeessa yli 300 ledscreen-valmistajaksi itseään kutsuvaa tehdasta. Kiinassa on yhteensä yli 1000 tehdasta. Jokainen asemoi itsensä tehtaan myyntimiehen suulla laadukkaaksi ja länsimaiden markkinoille suuntaavaksi. Löytyy laadunvarmistusta, uusimmat tuotantolaitteet, sertifikaatteja. Hinta on käytännössä ainoa kilpailukeino erottua markkinoilla. Koska jokainen tehdas haluaa kuitenkin tehdä voittoa on ainoa mahdollisuus valita komponentit mahdollisimman halvalla. Tätä ei kokematon ledscreenien jälleenmyyjä Suomessa välttämättä ymmärrä tehdessään kauppaa suoraan tehtaan kanssa.

Kun kaupat ledscreenistä tehtaan kanssa on tehty, alkaa tehtaalla tuotannon valmistelu ja voiton maksimointi. Se tapahtuu minimoimalla komponenttien ostoihin liittyvät kulut. Jopa kauppasopimuksessa mainittuja komponentteja vaihdetaan surutta halvempiin, Epistar-chip muuttuu kolmannen laatuluokan chippiin, chipin kokoa pienennetään – mahdollisuuksia on paljon. Asiakas ei näe näitä muutoksista syntyviä eroja heti, ne alkavat näkyvät ajan myötä teknisinä ongelmina ja screenin ennenaikaisena vanhenemisena.

Ajatus siitä, että tehdas näkisi tehtyä kauppaa pidemmälle ja haluaisi varmistua hyvällä laadulla seuraavasta kaupasta on länsimaista ajattelua. Kiinassa tehty kauppa ja siitä saatava kate on tärkeintä. Seuraavasta kaupasta kilpaillaan taas verisesti muiden tehtaiden kanssa. Omien arvioideni mukaan Shenzhenin alueella on muutama, alle viisi länsimaisen korkean laadun kriteerit täyttävää tehdasta, jotka oikeasti myös tekevät mitä lupaavat.

Haasteena on löytää nämä tehtaat suuresta joukosta. Lisäksi myös laadukkailla tehtailla on painopistealueita ja vahvuuksia, esimerkiksi tarkkojen sisäscreenien tekijänä. Toinen taas tunnetaan pysyvien ulos asennettavien ledscreenien laadukkaana toimittajana, kolmas on erikoistunut showtekniikkaan, jollaista näemme vaikkapa Eurovision laulukilpailujen lavasteissa.

Minun suositukseni

Osta suomalaiselta yritykseltä. Jos tarkoituksesi ei ole ledscreenien myynti ja huolto Suomessa, en suosittele ostamaan suoraan tehtaalta. Luultavimmin tulet pettymään, pennin säästöllä tulee tonnin vahinko. Toimiminen suoraan tehtaan kanssa vaatii aikaa ja valitettavasti myös kantapään kautta tapahtuvaa oppimista.

Tunnustan näin käyneen ainakin itselleni, varsinkin alussa. Huonolaatuinen ledscreen yrityksesi markkinoijana on pahinta antimarkkinointia. Yrityksesi tuotteet ja toiminta yhdistetään epäluotettavan, heikkolaatuisen ledscreeniin tuomaan laatuvaikutukseen. En usko kenenkään toivovan sitä edes kilpailijoilleen. Lisäksi on hyvä muistaa, että ledscreen tarvitsee jatkuvaa teknistä etävalvontaa ja huoltoa. Se, joka tosin väittää, ei tiedä mistä puhuu. Parhaimmillaan ledscreen korostaa yrityskuvaasi, markkinoi tehokkaasti tuotteitasi, ja tarjoaa sinulle nopeasti lisää kassavirtaa joustavan ja nopean mainosten päivittämisen avulla. Mikäli harkitset mediamyyntiä ledscreenin avulla ota huomioon, että onnistuneen mediamyynnin perustana täytyy olla laadukas tuote.

Miten valita hyvä yhteistyökumppani ledscreenejä tarjoavista suomalaisista yrityksistä?

Ensimmäinen ohjeeni on katsoa yrityksen referenssejä. Hyvällä myyjällä referenssit ovat vapaasti internetistä tutkittavissa, muilla niin ei välttämättä ole. Syyksi tarjotaan asiakkaiden halua säilyä anonyymeinä. Se ei pidä paikkaansa. Asiakas ei näe ongelmaa referenssilistalla olemisesta mikäli hän on tyytyväinen hankintaansa.

Toisaalta ledscreenin myyvä yritys haluaa kertoa saavutuksistaan, tyytyväisistä asiakkaista ja onnistuneista projekteista. Jos niitä ei ole, puuttuvat usein referenssit omilta websivuilta. Suurin osa suomalaisista alan toimijoista on toimittanut alle viisi projektia, ja se on vähän kun ajatellaan tekemisen kautta oppimista.

Toinen valintakriteeri on ledscreeneistä syntynyt liikevaihto. Monet monialatoimijat näyttävät kokonaisliikevaihtoaan, mutta käytännössä ovat ledscreenien toimittajana marginaalissa. Iso liikevaihto ei riitä, liikevaihdon pitäisi olla syntynyt ledscreen projektien toimittamisesta. Keskustele ja selvitä ledscreen myyjän projekteja, kysele taustoja referensseistä, soita asiakkaille ja kysy heidän kokemuksiaan.

Hyvä myyjä ei lupaa liikaa ja suhtautuu nöyryydellä projektin haasteisiin. Käy katsomassa useampi valmis ledscreen toteutus, kiinnitä huomiota myös rakenteisiin, istuuko ledscreen julkisivussa tyylikkäästi vai onko käkikellon näköinen laatikko? Onko screenin kuvanlaatu tasalaatuinen, näkyykö mosaiikkikuviota valkoisella pohjalla? Ei pitäisi näkyä.

Kirjoitan oman blogikirjoituksen screenin näkyvistä laatukriteereistä, sen perusteella pystyy screenteknologiaan perhtymätönkin tunnistamaan huonon laadun tuomia ongelmia.

Luottamus on tärkein valintakriteeri

Lopuksi totean, että tärkeintä on luottamus. Valitse ledscreen-toimittajaksi se taho, johon luotat eniten. Luottamus ansaitaan laadukkaalla tekemisellä ja lupauksien pitämisellä.

Mauri Lehojärvi

Toimitusjohtaja