Yrityslahtaamosta viihtymiskeskukseksi
Silmiini sattui tällä viikolla mielenkiintoinen artikkeli, jossa yrittäjät kertoivat kuinka Kuopiolaisesta kauppakeskuksesta on tullut ”yrityslahtaamo”. Tällä tarkoitettiin sitä, että uuden kauppakeskuksen hypellä ja utopistisilla yleisöodotusmäärillä pienyrittäjät saadaan allekirjoittamaan pitkiä vuokrasopimuksia. Vaikka odotetut kävijämäärät eivät toteudukaan alkuinnostuksen jälkeen, jää pienyrittäjä maksamaan uuden kauppakeskuksen kuluja jopa viideksi vuodeksi.
Tällaisen artikkelin jälkeen kauppakeskuksen päälle saattaa langeta huono karma ja pahimmassa tapauksessa yritykset karttavat jo lähtökohtaisesti kyseessä olevaa keskusta. Millä elää yrittäjä kauppakeskuksessa? Myynnillä joka syntyy asiakasvirroista. Millä elää kauppakeskuksen omistaja? Hyvillä, tyytyväisillä ja pitkäaikaisilla vuokralaisilla. Yrittäjälle ei välttämättä riitä ainoastaan hienot tilat, vaan kauppakeskuksen tulisi tarjota muutakin lisäarvoa. Kävijöille tulisi taas olla muutakin kuin pelkkiä kauppoja. Kauppakeskukset tulisi suunnitella keitaiksi, joissa ostosten lomassa voisi myös viettää aikaa.
Mitä jos kauppakeskus tarjoaisi yrittäjilleen ja kuluttajille nykyaikaiset digitaaliset monimediaratkaisut?
Kuluttaja voisi halutessaan saada tietoa sosiaalisen median ja nettisivujen kautta omaan mobiililaitteeseensa kauppakeskuksen tapahtumista ja yrittäjien tarjouksista omaan kotiinsa. Keskuksen ulkoseinien Jumboscreenit jatkaisivat samalla linjalla jakaen tietoa ja tarjouksia alueella liikkuville kuluttajille. Keskuksen sisällä tiedottamisen linja jatkuisi infonäytöillä niin, että kuluttaja on tietoinen mitä keskuksessa tapahtuu ja mitä tarjouksia juuri nyt kannattaa bongata. Keskuksessa olisi infopisteitä joista löytää helposti etsimänsä liikkeen. Lisäksi interaktiiviselta infopisteeltä saisi lisätietoa esimerkiksi koko kaupungin tapahtumista, julkisen liikenteen aikatauluista, voisi tilata keskuksen uutiskirjeen tai oikeastaan mitä vain koetaan kuluttajan tarvitsevan. Kauppakeskuksen keskeisillä paikoilla voisi olla erikokoisia mediapintoja, joihin ohjattaisiin asiakkaiden Instagram-kuvia mukavasta shoppailupäivästä, keskuksen Facebook-sivujen tiedotteita tai muuta sisältöä, johon yrittäjät ja kuluttajat voisivat päivittää ajankohtaisia tietoja. Sosiaalinen media on tänä päivänä niin vahvasti läsnä ihmisten arjessa, ja aina mukana, että se olisi kiinnostava elementti olemassa olevilla näyttöpinnoilla. Kysehän on lopun kaiken siitä miten ihmiset saadaan aktivoitua, osallistumaan ja viihtymään. Tiedän toki että ei näillä ratkaisuilla yksin kauppakeskuksen menestystä taata, mutta aivan varmasti elävä, ajankohtainen, osallistuttava ja viihdyttävä mediaympäristö tuo kauppakeskukseen positiivista modernia otetta. Lisäksi tämänkaltaiset toteutukset ovat kustannuksena pieni verrattuna hyötyihin joita voidaan saavuttaa. Ja se sivummallakin olevassa liiketilassa oleva yrittäjä on tyytyväinen kun saa viestinsä esille kaikkialle yhtälailla kuin se parhaalla paikalla oleva yritys.